PinchukArtCentre презентує персональну виставку Жанни Кадирової «Траєкторії польотів», яка відкривається двома горизонтами України: одним, що походить із минулого, та іншим, що рухає сьогодення.
Виставка мандрує географією та часом, планомірно втілюючи спільне історичне минуле, яке наповнює український публічний простір. Проєкт розглядає Україну як країну, що перебуває в процесі самовизначення. Поступаючись місцем різним траєкторіям, які виникають одночасно і часто проходять через акти руйнування чи насильства.
Це веде до однієї із центральних кімнат виставки, де безпосередньо йдеться про реальність фізичного насилля. У ній представлено горизонт «Пострілів» (2022–2023), що демонструється разом із роботою «Безпечна війна» (2023) — пофарбовані в білий, геометричні форми з металевих листів, що, пробиті уламками, стають матеріальними свідченнями війни. Кадирова зводить ці матеріальні докази до форм, які вітаються традиційним поглядом західної мистецької аудиторії. Це стає одним із її найбільш провокаційних жестів.
Фінальний розділ виставки також може бути її початком. Він стосується позиції художниці, висловленої на початку повномасштабного вторгнення, коли мистецтво здавалося марним.
Так ми опиняємося у Закарпатті, де Кадирова визначила своє місце у війні. Це створює нову лінію, коли через мистецтво художниця може говорити про Україну на весь світ, захищаючи її та водночас залучаючи грошові пожертви.
Виставка Жанни Кадирової «Траєкторії польотів» виникла в співпраці з Kunstverein Hannover (Німеччина), де на початку цього року була показана перша ретроспектива Кадирової Daily Bread («Хліб насущний»).
Куратор виставки — Бйорн Гельдхоф, артдиректор PinchukArtCentre.
Відеоекскурсія виставкою Жанни Кадирової «Траєкторії польотів»